Wenn das Lächeln zur Qual wird

Wie Emotionsarbeit zur mentalen Belastung in der Bibliotheksauskunft führen kann

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5282/o-bib/5974

Keywords:

Emotional labor, Mental health, Information desk, Services

Abstract

The aim of this article is to take a look at the mental stress of reference staff in libraries on the basis of existing literature, to examine the interactions with customers from the perspective of library services and, in addition, to point out library-specific approaches to dealing with and preventing mental overload. For this purpose, the term Emotional Labor (Emotionsarbeit) is defined and discussed in the context of libary science. In addition, the paper shows how emotional work can affect the emotional inner life of reference staff in libraries and lead to mental stress and even overburdening. Resources for dealing with mental stress in the workplace are also presented. Possible solutions for coping and prevention for information staff are roughly outlined.

References

Becker, Tom: Improvisationstheater Auskunft, in: Bibliothek Forschung und Praxis 46 (1), 2022, S. 108–127. Online: https://doi.org/10.1515/bfp-2022-0002.

Böhle, Fritz; Weihrich, Margit: Das Konzept der Interaktionsarbeit, in: Zeitschrift für Arbeitswissenschaft 74 (1), 2022, S. 9–22. Online: https://doi.org/10.1007/s41449-020-00190-2.

Chun, Hae-ryoung et al.: Effects of Emotional Labor Factors and Working Environment on the Risk of Depression in Pink-Collar Workers, in: International Journal of Environmental Research and Public Health 5208 (17), 2022, o.S. Online: https://doi.org/10.3390/ijerph17145208.

Douglas, Veronica Arellano; Gadsby, Joanna (Hg.): Deconstructing Service in Libraries. Intersections of Identities and Expectations, Sacramento, 2020.

Eichhorn, Martin: Konflikt- und Gefahrensituationen in Bibliotheken. Ein Leitfaden für die Praxis, Berlin, München, Boston, 2015. Online: https://doi.org/10.1515/9783110377699.

Hernandez, Carolina; Oberlies, Mary K.: We’re Not Libraries, We’re People. Identity and Emotional Labor in Providing Face-to-Face Services in Libraries, in: Douglas, Veronica Arellano; Gadsby, Joanna (Hg.): Deconstructing Service in Libraries. Intersections of Identities and Expectations, Sacramento, CA, 2020, S. 179–204.

Hochschild, Arlie Russell: The managed heart. Commercialization of human feeling. 3rd revised edition, Berkeley, 2012.

Horst, Andres; Schmidt, Jana May: Eine gemeinsame Strategie für die psychische Gesundheit, in: Bundesministerium für Arbeit und Soziales: Werkheft 02: Wie wir arbeiten (wollen), Berlin, 2016, S. 162–167. Online: https://www.bmas.de/SharedDocs/Downloads/DE/Publikationen/werkheft-02.pdf?__blob=publicationFile&v=2, Stand: 07.07.2023.

IFLA: Ethische Grundsätze von Bibliothek & Information Deutschland BID – Bundesvereinigung Deutscher Bibliotheksverbände e. V. Online: https://www.ifla.org/de/ethische-grundsatze-von-bibliothek-information-deutschland-bid-bundesvereinigung-deutscher-bibliotheksverbande-e-v/, Stand: 07.07.2023.

Matteson, Miriam L.; Miller, Shelley S: What library managers should know about emotional labor, in: Public Library Quarterly 33 (2), 2016, S. 95–107. Online: https://doi.org/10.1080/01616846.2014.910720.

Nataraj, Lalitha; Macalalad, Kristine: Read, write, sing, and … mutually empower. Creating support systems and engaging inclusive service, in: Douglas, Veronica Arellano; Gadsby, Joanna (Hg.): Deconstructing Service in Libraries. Intersections of Identities and Expectations, Sacramento, CA, 2020, S. 159–178.

Neckel, Sighard; Arlie Russell Hochschild: Das gekaufte Herz. Zur Kommerzialisierung der Gefühle, in: Senge, Konstanze; Schützeichel, Rainer (Hg.): Hauptwerke der Emotionssoziologie, Wiesbaden, 2013, S. 168–175. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-531-93439-6_25.

Nerdinger, Friedemann W.: Gefühlsarbeit in Dienstleistungen. Konzept, Konsequenzen, Intervention, in: Beckenstein, Martin (Hg.): Neue Herausforderungen an das Dienstleistungsmarketing, Wiesbaden, 2008, S. 3–18. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-9697-8_1.

Rösch, Hermann et al.: Bibliotheken und Informationsgesellschaft in Deutschland. Eine Einführung. Mitbegründet von Engelbert Plassmann (E-Book), 2019. Online: https://ebookcentral.proquest.com/lib/koln/detail.action?docID=5999987, Stand: 07.07.2023.

Scheiding, Luise: Erhebung der psychischen Belastung an Arbeitsplätzen der Mitarbeitenden kleiner wissenschaftlicher Bibliotheken in Baden-Württemberg. Hindernisse und Bewusstsein der Leitungspersonen, Bachelorarbeit, Hochschule Hannover, Hannover 2022. Online: https://doi.org/10.25968/opus-2256.

Shuler, Sherianne; Morgan, Nathan: Emotional labor in the academic library. When being friendly feels like work, in: The Reference Librarian 54 (2), 2013, S. 118–133. Online: https://doi.org/10.1080/02763877.2013.756684.

Surma, Silke: Selbstwertmanagement. Psychische Belastung im Umgang mit schwierigen Kunden. Wiesbaden, 2012

Published

2023-09-19

Issue

Section

Full papers

How to Cite

Wenn das Lächeln zur Qual wird: Wie Emotionsarbeit zur mentalen Belastung in der Bibliotheksauskunft führen kann. (2023). O-Bib. Das Offene Bibliotheksjournal Herausgeber VDB, 10(3), 1-12. https://doi.org/10.5282/o-bib/5974